L'exposició Pixar. Construint personatges arriba a Lleida

Publicado el 17 de enero de 2023, 14:06

Pixar Animation Studios és un estudi cinematogràfic d'animació per computadora de gran popularitat per les seves produccions cinematogràfiques, però pixar també produeix programes de televisió, videojocs, software d'animació i anuncis comercials.
Quin fou el seu origen? L'origen de Pixar es remunta al 1976 com a resultat de la divisió de l'empresa Lucasfilm de George Lucas, i en l'actualment, pertany a The Walt Disney Company, qui la va comprar per 7,4 mil milions de dòlars el 2006, tot i que prèviament havia sigut soci de Walt Disney Studios.El 14 de desembre, part del nostre equip de redacció va tenir el plaer de visitar l'exposició gratuïta i temporal de Pixar. Construint personatges al CaixaForum de Lleida. Aquesta exposició mostra el procés de disseny visual de Pixar des de la perspectiva dels artistes mateixos. Tot i que les peces que es mostren a l'exposició només són una petita part de l'art que s'ha creat a l'estudi, donen una idea general dels anys d'experimentació, de deliberacions i de repeticions que s'inverteixen en cada pel·lícula.

Pixar Animation Studios és famós per les idees que impulsen les seves pel·lícules (Toy Story, Cars, Ratatouille...), però, d'on provenen aquestes idees? Provenen de la vida quotidiana dels seus creadors. "Les nostres històries tracten dels reptes, triomfs i alegries de les nostres pròpies experiències" diu el director creatiu de Pixar, Pete Docter. "Expliquem aquestes històries per mitjà de les metàfores dels personatges i mons que ens agradaria veure cobrar vida".
Des dels primers esbossos fins als últims detalls d'efectes i d'il·luminació, els creadors de Pixar s'esforcen per donar suport a la trajectòria emocional dels personatges amb totes les eines possibles. El que es veu a la pantalla està construït i dissenyat des de zero pensant en les necessitats del relat. Això suposa una gran quantitat de feina, però també és una oportunitat única que dona als creadors de l'estudi un gran grau de força i precisió en la narració visual.

Com comença el procés de disseny dels personatges? Amb una pluja d'idees oberta; es pretén explorar un ventall de possibilitats abans de decidir-se per una direcció concreta. A mesura que es van determinant les aproximacions com a preferides, els dissenys són més i més concrets, i se centren en detalls de l'expressió i l'aspecte cada vegada més elaborats. Malgrat això, les necessitats de la història i la pel·lícula continuen sent el més important. L'equip creatiu no dubta a fer petits canvis, o fins i tot radicals, en un personatge i el seu disseny si així s'ajusta millor als canvis fets en el relat del personatge dins la seva història. Al llarg del procés, els artistes tenen llibertat per tirar les tècniques que consideren que expressaran millor la seva visió.


"Primer descobrim quina història volem explicar i l'anem cisellant fins que en trobem l'essència. Aleshores, la millorem, la polim, li parem atenció i amor i, finalment, arriba a la pantalla. Hem après a confiar en el procés." – Joe Ranft, responsable de guió.

La història

Els primers dissenys i el diàleg creatiu d'una pel·lícula Pixar s'inicien al mateix temps que la primera fase d'elaboració de l'storyboard., entre els artistes que treballen en la història i en el disseny.
S'influencien mútuament (les idees per al disseny d'un personatge afecten com es pot representar una escena als storyboards, mentre que la manera com un creador de storyboards concret dibuixa un personatge també pit influir en el seu aspecte definitiu), i a més, la col·laboració entre departaments permet el desenvolupament de solucions innovadores.

Exploració i repetició

Els primers dissenys d'un personatge acostumen a ser molt diferents del que s'acaba veient a la pantalla i no és gens estrany fer centenars de dibuixos fins que s'aconsegueix l'aspecte definitiu d'un personatge. A mesura que la història evoluciona i es perfila, i revela més sobre la personalitat, les motivacions i el paper en la trama d'un personatge, els artistes fan servir aquesta informació nova per desenvolupar noves opcions de disseny i per refinar les idees existents. Com que cada element visual és una oportunitat de comunicar alguna cosa a l'espectador, els artistes exploren variacions de fins als més petits detalls, i estudien els pros i contres de cadascuna amb atenció minuciosa.

Construint relacions

Els artistes s'esforcen al màxim per a construir cada personatge com un individu totalment desenvolupat i complex, sense oblidar mai que el seu disseny ha d'encaixar en el context del repartiment general. Els personatges s'han de distingir visualment, per poder-los identificar fàcilment en una escena, però també han de tenir prou elements d'estil comuns perquè resulti versemblant que tots visquin en un mateix món. Es dedica una atenció especial als personatges que passen molt de temps junts en la història, perquè és especialment important estar segurs que els dissenys funcionen  quan apareixen alhora.
"El truc és que poques vegades l'encertem al començament del procés" – Scott Morse, responsable de guió.
"A l'hora de dissenyar un personatge, hi ha un munt de decisions que cal prendre. Però quan veus la pel·lícula, tota la feina que fem nosaltres ha de desaparèixer. Només vols que la gent es cregui aquests personatges i que tingui la sensació de ser dins de la història amb ells" – Bob Pauley, dissenyador de producció.

Atractiu

Com que es demana al públic que s'estigui hores molt atent als personatges i a les seves accions, és important estar segurs que els dissenys són atractius. Això no vol dir que els personatges hagin de ser "bufons", sinó, més aviat, que els seus dissenys han de ser dignes de l'atenció del públic. Han de tenir personalitat; han de ser prou expressius i interessants per atraure l'atenció i retenir-la.

Forma i escala

Aplicar variacions de forma i d'escala és una de les maneres més eficaces de diferenciar visualment els personatges. Fent servir una tècnica de llenguatge de formes anomenada simplexity (una barreja de simplicitat i complexitat que es podria traduir com a 'simplexitat') els artistes de Pixar destil·len les formes més bàsiques dels personatges de tal manera que poden veure com queden quan es posen junts. Si s'observen els personatges d'una pel·lícula en una fila l'un costat de l'altre, a la mateixa escala, de seguida es pot veure quanta atenció s'ha dedicat a aconseguir que cada personatge tingui una imatge diferenciada i fàcil de reconèixer, i que hi ha també un grau de varietat visual agradable en el conjunt.

Col·laboració

Els escenògrafs de les pel·lícules de Pixar dediquen una gran quantitat de temps a penar sobre la hsitoria del mon en que te lloc la trama. Quines característiques úniques te aquest mon? Quins patrons segueix? Aquests tretes, com harmonitzen, entren en conflicte o modifiquen la trajectòria dels personatges que hi viuen? I al seu torn, de quines maneres els personatges deixen petja en el mon que els envolta?

Recerca i versemblança

La recerca és una part molt important del procés creatiu de Pixar. La creació d'un món convincent és crucial per a l'èxit de la història i, per tant, els creadors fan una enorme quantitat de recerca: llegeixen llibres i miren documentals, parlen amb experts en el tema i viatgen a localitzacions clau per a viure l'experiència de primera . El seu objectiu no és reproduir un entorn determinat de manera literal, sinó descobrir per mitjà de l'observació i l'estudi, com capturar-ne l'esperit en una forma estilitzada; com crear un món que tingui força emocional per als seus personatges i també, per extensió, per a nosaltres.

Añadir comentario

Comentarios

Todavía no hay comentarios